FFK damer - fra «vollæne» til Stadion

Endelig står vi foran vår debut i rødehvite drakter for å representere Fredrikstad Fotballklubb! Til glede for både laget, klubben, byen og ikke minst for kvinne- og jentefotballen i distriktet.

«Kvinnegruppa» er sammensatt av spillere fra flere klubber. Foruten om hovedtyngden fra Begby I.L og Trosvik, har det kommet tilskudd fra henholdsvis Lisleby, Ekholt, Kambo, Sarpsborg 08 og Tune. For ikke å snakke om representanter fra både Vålerenga og Hokksund. Et bredt spekter av både, (inntil nylig) «hvilende» fotballspillere, til aktive damer innen bredde- og divisjonspill.

Det formidable støtteapparat rundt laget, er det Lars-Christian Lofstad (hovedtrener) og Tor Henning Haakenstuen Holvik som står i spissen for. Videre nevnes Lars Gøran Knutsen (hjelpetrener), som for øvrig har hovedansvaret for laget i 7`er serien, samt Christer Bergby (hjelpetrener), Mads Jørgensen (keepertrener) og sponsoransvarlig/medisinske medhjelper; Iren Novang.

Sammen utgjør vi nå det omtalte Flaggskipet innen kvinnefotballen i Fredrikstad! Det skal bygges stein for stein, mot målet om et lag og en klubb med grobunn for utvikling av et topplag i fremtiden. Noe som ønskelig vil påvirke og motivere yngre spillere i breddeklubbene. Ikke minst gjennom fokuset dette gir på fotballen generelt og som et mål for lovende spillere spesielt.

Spill i 3.divisjon er ikke fremmed for jentene i troppen, da de fleste allerede har gjennomført de to forhenværende sesongene her. Men det skal bli spennende å se hvilken motstand vi kan gi med ett helt nytt sammensatt lag, som for øvrig krever bare samspill og laginnsats. En overgang for jentene fra "vollæne", blir å forholde seg til noget fler tilskuere, i nye fysiske og sportslige omgivelser, samt oppmerksomheten dette gir. Det er mye entusiasme blant spillerne, som ønsker å trekke i samme retning, nemlig opp!

Dagens kamp

Motstanderen vi møter i kveld vil det bli interessant å kjenne på. I 2018 rykket førstelaget til Drøbak/Frogn opp til 2. divisjon med god margin. Så det skal bli spennende å se hva de kommer til Fredrikstad stadion med i dag.

Drøbak-laget har for så vidt allerede tatt brodden i første serierunde mot Sarpsborg 08, hvor de led et knepent tap. Med dette i bakhodet, bør vi ikke gjøre det dårligere enn «den andre by'n» i kveldens seriestart. Vi skal selvfølgelig ha det gøy, men vi spiller ikke for å tape! Noe enhver utøver har som fokus når vi idag entrer banen.

Vi gleder oss til i kveld og håper på god oppslutning rundt arrangementet, som nå er opprettet rundt den klubb-historiske kampen! Sammen er vi sterke!

VI SES PÅ STADION!