G16 Englandstur

Vellykket Englandstur for guttelaget

Guttelaget hadde en lærerik tur til England.

FFKs guttelag dro til Liverpool på kampleir onsdag 19. oktober til søndag 23. oktober. Allerede torsdag spilte de kamp mot et toppet G16 lag fra Wigan Athletic. Her kan du lese hvordan det gikk. Vi tok kontakt med trener Magnus Pettersen etter hjemkomst for å få en oppsummering av turen.

- Fredag formiddag var G16 laget invitert av selveste Everton for å bli trent av deres trenere inne på klubbens treningsanlegg. Spillerne fikk store øyer da de gikk ut av bussen og gikk rett på spillere som Gareth Barry og Gerard Deulofeu. I tillegg var det artig å hilse på de gamle storspillerne Duncan Ferguson og Francis Jeffers som nå jobber for klubbens akademi. Evertons trenere kjørte en lett økt med konkurranser i alle øvelser og gutta fikk en bra gjennomkjøring før kveldskampen i Wales. For etter middag var det dags for avreise til Wales for å møte Connah`s Quays. Stadion ligger ikke lenger unna enn ca. 30 min kjøring fra Liverpool. Denne klubben debuterte faktisk i Europaligaen tidligere i år og spilte mot Stabæk på Fredrikstad Stadion, en kamp waliserene vant 1-0.

Vår kamp som ble spilt på en strøken gressbane i flomlys og duskregn. Waliserne hadde fått rapport fra Wigan kampen og bestemte seg for å stille med et tilnærmet U-17 lag for å være sikre på at de skulle slå guttane rødbuksene, som da mønstret et meget ungt lag bestående av 14 og 15 åringer. Til tross for at Waliserne styrte det meste i 1.omgang klarte unggutta å holde unna å ta med seg 0-0 til pause. En fantastisk defensiv laginnsats. I starten av 2.omgang scorer hjemmelaget to ganger etter slurv fra rødbuksene. FFK kom deretter tilbake og fikk en redusering ved Alexander Zoulakis , men klarte aldri å utligne til tross for et par store sjanser mot slutten.

Lørdag var det ny formiddagsøkt med en engelsk trener som har jobbet for Liverpool, Everton og Blackburn. En meget god økt som inspirerte både spillere og trenere fra Fredrikstad. Etter økta var det bankett med prisutdelinger. Micael Lervik og Noah Hermansen fikk hver sin bestemannspris for deres prestasjon i henholdsvis Wigan og Connah`s Quays kampen. Skal sies at disse prisene kunne vært delt på flere da prestasjonene var av meget høyt kaliber fra flere spillere.

Søndagen var siste dag og reisen ble avsluttet med tur til Etihad for å se oppgjøret mellom Manchester City - Southampton. En kamp som ikke vil gå inn i historiebøkene, men uansett en flott opplevelse for gutta.

Rett hjem til ny kamp

Laget landet sent søndag kveld på Rygge, og allerede mandag kveld var det duket for siste kamp sammen da Tistedalen ble knust 6-1 på Fredrikstad Stadion.

Nå skal flere spillere opp på jr-laget, mens noen kanskje må ta steget tilbake til moderklubb for å utvikle seg videre der. Nytt inntak til neste års G16 er allerede i gang da denne troppen må ut i en interkrets kvalik nå i november. Havner de blant topp 3 der blir det G16 interkrets neste sesong.