Aktiviteter i By-samarbeidet for april

I april har det vært flere spennende tiltak i regi av Bysamarbeidet i Fredrikstad. Her kommer en kort oppsummering

Lørdag 07.04.18 var fysisk trener Torstein Dalen på besøk for å holde foredrag om skadeforebyggende trening og belastningsstyring for unge spillere. Han viste både praktisk hvordan man kan forebygge spesifikke skader både for de aller yngste og de litt eldre spillerne, og han presenterte forskning på virkningen av denne typen trening, noe som ga de oppmøtte både foreldre og trenere noe å tenke på. Han henviste til www.skadefri.no hvor man kan finne enkle program man kan kjøre på spillere i ulike aldre, noe som anbefales for alle trenere og foreldre som har spillere og barn i fotballen. I tillegg fikk vi se resultater av forskning på belastningsstyring og viktigheten av det. Konklusjonen var at det ikke er feil å trene mye, så lenge man øker gradvis og ikke går for raskt frem. I tillegg vektla Dalen viktigheten av at spillerne er i stand til å trene på 100%, og heller redusere antall økter frem til kroppen var klar for å øke mengden. En trening hvor spillerne trener med lavere tempo, intensitet eller generelt nivå gir svakere læring og utvikling, noe som fører til at vi som trenere må være påpasselige med å følge totalbelastningen og treningsutbyttet til spillerne vi jobber med, enten i toppen eller i bredden.

I uke 14 og 15 var FFK tilstede på treningsfeltet sammen med Trosviks gutter 2008 og jenter 2009, og jobbet både med observasjon, gjennomgang og deltakelse på feltet. Temaet for treningsøktene var individuelle delferdigheter, og gjennom praktisk gjennomføring, felles planlegging og refleksjon underveis og i etterkant ble det spennende og interessante timer i sola på Merkurbanen. Vi gleder oss til å følge disse kullene, med flere, videre i Trosvik, og er glade for at vi får være med i arbeidet med de ivrige og unge lovende i klubben. I tillegg håper vi at andre lag og klubber ønsker klubbesøk fra oss – vi stiller på bestilling, det være seg foredrag, planleggingsarbeid, praktisk gjennomføring på feltet eller andre ting den enkelte klubb ønsker seg.

Forrige helg var også bysamarbeidslagene 2006 og 2005 i aksjon. 2006 spilte gode kamper mot HSV og Kvik Halden, og fikk øvd på det som har vært terpet på trening de siste ukene. Trenere og spillere var fornøyde med gjennomføringen og det de fikk se, og ser frem mot nye utfordringer både på trening og i kamp med 2006-gruppa!

2005-laget var med i den årlige soneturneringen i Østfoldhallen, der alle de ulike sonene i Østfold fotballkrets møttes til flere kamper og sluttspill. I mange av kampene var det jevnt, og både spillere og trenere på 2005-laget fikk en pekepinn på hva som kreves for å ta nye steg og utvikle seg både som enkeltspillere og treningsgruppe.

Vi gleder oss til spennende tider fremover også, og ser frem til å treffe flere trenere, lagledere og foreldre på treningsfeltet, i trenerforum ute i klubb eller på fagseminar på Fredrikstad Stadion!